Scenariusze zajęć
Scenariusz lekcji wychowawczej
Temat: Omówienie, czyli świętowanie sukcesów i analizowanie porażek Czas: 45 minut (+ ewentualne rozszerzenie o dodatkowe 45 minut)
Cel:
Po zajeciach uczen:
- rozumie, dlaczego warto podsumowywać wydarzenia, procesy i efekty swojej pracy
- wie, jak powinna być zbudowana informacja zwrotna
- jest świadom, że informacja zwrotna służy rozwojowi a nie jest próbą krytyki danej osoby.
Metody
- rozmowa kierowana
- opis przypadku
Formy
- indywidualna
- grupowa
- zespołowa
Faza wstępna [5 minut]
- Przywitaj się z uczniami. Przedstaw temat oraz cele lekcji, przypomnij o zasadach panujących na lekcji (wywieś kontrakt).
Faza realizacyjna [25 minut]
- Poproś uczniów o połączenie się w pary, ewentualnie w trzyosobowe grupy. Wręcz przykłady informacji zwrotnych z załącznika nr 1: otrzymaną od nauczyciela za efekt pracy (wypracowanie), za proces (prezentacja projektu), udzieloną przez rodzica dotyczącą spraw domowych.
- Uczniowie zapoznają się z nimi i ustalają, jak mógł czuć się ich odbiorca, jakie widzą mocne i słabe strony każdej z informacji zwrotnej, czy uzyskali dzięki temu wiedzę potrzebną do lepszego wykonania tego samego zadania.
-
Na forum klasy zacznij rozmowę:
- zachęć do podzielenia się wnioskami dot. każdej informacji zwrotnej;
- zapytaj, które informacje zwrotne dostarczają informacji o tym, nad czym należy pracować;
- zapytaj, które informacje zwrotne dostarczają informacji o tym, jak można w przyszłości lepiej wykonać zadanie/osiągnąć lepszy efekt.
Uczniowie powinni dojść do wniosku, że informacje zwrotne zawierające konkretne odniesienie do faktów umożliwiają doskonalenie swojej pracy. Nie są przejawem czepialstwa ani nie są wymierzone w odbiorcę, lecz stanowią konkretną wskazówkę nad tym, co i jak można poprawić.
- Poproś uczniów, aby indywidualnie opisali na kartkach sytuacje, w których otrzymywali od rodziców trudne do przyjęcia komentarze (wywołujące nieprzyjemne uczucia, konflikt, itp.).
- Wyjaśnij, że chciałbyś zebrać te opisy i rozdać je rodzicom na zebraniu - po to, aby rodzice nauczyli się formułować informację zwrotną. Poproś o zgodę uczniów.
- Wyjaśnij, że chciałbyś zebrać te opisy i rozdać je rodzicom na zebraniu - po to, aby rodzice nauczyli się formułować informację zwrotną. Poproś o zgodę uczniów.
jeśli uważasz, że to zadanie może być dla uczniów lub Ciebie niekomfortowe, to możesz:
- zachęcić do rozmowy: W jakich sytuacjach domowych chcielibyście otrzymywać informacje zwrotne? Dlaczego w takich?
- wykorzystać propozycję rozszerzenia scenariusza przedstawioną poniżej.
Faza podsumowująca [15 min]
- Powiedz, że istotnym elementem każdego procesu jest jego omówienie. Dziś takim procesem była praca i refleksja nad informacjami zwrotnymi. Poproś, aby każdy uczeń zapisał na samoprzylepnej karteczce, czego się nauczył i (ewentualnie, w zależności od dojrzałości uczniów) jak zamierza wykorzystać tę wiedzę.
- W ramach podsumowania opowiedz uczniom o zebraniu z rodzicami, na którym również będziesz rozmawiać o informacji zwrotnej. Zadaniem rodziców będzie udzielenie informacji zwrotnej do opisanej przez uczniów sytuacji, a następnie wspólne omówienie jej z dziećmi.
Propozycja rozszerzenia:
W celu głębszego zrozumienia przez uczniów, czym jest omówienie i świętowanie, na kolejnej lekcji zaproponuj zabawę:
- Podziel uczniów do 4-5 osobowe grupy.
- Sformułuj zadanie: Zbudujcie z przygotowanych materiałów jak najwyższą wieżę. Musi utrzymać się co najmniej przez 1 minutę po zakończeniu procesu budowania. Macie na wykonanie zadania 10/15 minut. Ustalcie, jak będziecie świętować swój sukces - skonstruowanie wieży.
- W trakcie zadania obserwuj grupy.
- Po sygnale, że grupa skończyła zadanie spytaj, jak mieli świętować, i przypomnij o tym, że to odpowiedni moment.
- Na koniec: zmierz wieże, zachęć do wzajemnego docenienia się (zwłaszcza jeśli uczestnicy realizowali moduł 2).
-
Zainicjuj dyskusję:
- Jak wam było w tej zabawie? Co czuliście? Jak zmieniały się wasze nastroje?
- Jak postępowała wasza współpraca?
- Czego się dowiedzieliście o sobie?
- Czego dowiedzieliście się o innych?
- Czego się nauczyliście?
- Z czego jesteście dumni?
- Jak myślisz, co pomagało, a co przeszkadzało w wykonaniu zadania?
- Zachęć uczniów do udzielenia informacji zwrotnej wybranej osobie w grupie. Podkreśl, że uczniowie muszą zadbać, o to aby każda osoba z grupy otrzymała co najmniej dwie informacje zwrotne.
- Podsumuj wskazując, dlaczego warto dokonywać podsumowań.
- Poprowadź rozmowę o tym, jak można wspólnie świętować sukcesy.
- Pokieruj rozmową o tym, co i jak można podsumowywać w domu, w szkole. Jak to robić w rodzinie, w klasie, a jak indywidualnie.
Załącznik nr 1 Przykłady informacji zwrotnych Scenariusz zebrania z rodzicami