kurs na relacje

logo kurs na relacje

Wartości, czyli o ukrytych motywach naszego dzialania

Docenianie, czyli budowanie fundamentu adekwatnego poczucia własnej wartości

Omówienie, czyli świętowanie sukcesów i analizowanie porażek

Planowanie, czyli wyznaczanie celów i skuteczne dążenie donich

Wytrwałość, czyli życie jako maraton, a nie sprint

Scenariusze zajęć

Scenariusz lekcji wychowawczej

Temat: Omówienie, czyli świętowanie sukcesów i analizowanie porażek
Czas: 45 minut (+ ewentualne rozszerzenie o dodatkowe 45 minut)

Cel:

Po zajeciach uczen:

  • rozumie, dlaczego warto podsumowywać wydarzenia, procesy i efekty swojej pracy
  • wie, jak powinna być zbudowana informacja zwrotna
  • jest świadom, że informacja zwrotna służy rozwojowi a nie jest próbą krytyki danej osoby.

Metody

  • rozmowa kierowana
  • opis przypadku

Formy

  • indywidualna
  • grupowa
  • zespołowa

Faza wstępna [5 minut]

  1. Przywitaj się z uczniami. Przedstaw temat oraz cele lekcji, przypomnij o zasadach panujących na lekcji (wywieś kontrakt).

Faza realizacyjna [25 minut]

  1. Poproś uczniów o połączenie się w pary, ewentualnie w trzyosobowe grupy. Wręcz przykłady informacji zwrotnych z załącznika nr 1: otrzymaną od nauczyciela za efekt pracy (wypracowanie), za proces (prezentacja projektu), udzieloną przez rodzica dotyczącą spraw domowych.
  2. Uczniowie zapoznają się z nimi i ustalają, jak mógł czuć się ich odbiorca, jakie widzą mocne i słabe strony każdej z informacji zwrotnej, czy uzyskali dzięki temu wiedzę potrzebną do lepszego wykonania tego samego zadania.
  3. Na forum klasy zacznij rozmowę:
    • zachęć do podzielenia się wnioskami dot. każdej informacji zwrotnej;
    • zapytaj, które informacje zwrotne dostarczają informacji o tym, nad czym należy pracować;
    • zapytaj, które informacje zwrotne dostarczają informacji o tym, jak można w przyszłości lepiej wykonać zadanie/osiągnąć lepszy efekt.

Uczniowie powinni dojść do wniosku, że informacje zwrotne zawierające konkretne odniesienie do faktów umożliwiają doskonalenie swojej pracy. Nie są przejawem czepialstwa ani nie są wymierzone w odbiorcę, lecz stanowią konkretną wskazówkę nad tym, co i jak można poprawić.

  1. Poproś uczniów, aby indywidualnie opisali na kartkach sytuacje, w których otrzymywali od rodziców trudne do przyjęcia komentarze (wywołujące nieprzyjemne uczucia, konflikt, itp.).
  2. Wyjaśnij, że chciałbyś zebrać te opisy i rozdać je rodzicom na zebraniu - po to, aby rodzice nauczyli się formułować informację zwrotną. Poproś o zgodę uczniów.
  3. Wyjaśnij, że chciałbyś zebrać te opisy i rozdać je rodzicom na zebraniu - po to, aby rodzice nauczyli się formułować informację zwrotną. Poproś o zgodę uczniów.

jeśli uważasz, że to zadanie może być dla uczniów lub Ciebie niekomfortowe, to możesz:

  • zachęcić do rozmowy: W jakich sytuacjach domowych chcielibyście otrzymywać informacje zwrotne? Dlaczego w takich?
  • wykorzystać propozycję rozszerzenia scenariusza przedstawioną poniżej.

Faza podsumowująca [15 min]

  1. Powiedz, że istotnym elementem każdego procesu jest jego omówienie. Dziś takim procesem była praca i refleksja nad informacjami zwrotnymi. Poproś, aby każdy uczeń zapisał na samoprzylepnej karteczce, czego się nauczył i (ewentualnie, w zależności od dojrzałości uczniów) jak zamierza wykorzystać tę wiedzę.
  2. W ramach podsumowania opowiedz uczniom o zebraniu z rodzicami, na którym również będziesz rozmawiać o informacji zwrotnej. Zadaniem rodziców będzie udzielenie informacji zwrotnej do opisanej przez uczniów sytuacji, a następnie wspólne omówienie jej z dziećmi.

Propozycja rozszerzenia:

W celu głębszego zrozumienia przez uczniów, czym jest omówienie i świętowanie, na kolejnej lekcji zaproponuj zabawę:

  1. Podziel uczniów do 4-5 osobowe grupy.
  2. Sformułuj zadanie: Zbudujcie z przygotowanych materiałów jak najwyższą wieżę. Musi utrzymać się co najmniej przez 1 minutę po zakończeniu procesu budowania. Macie na wykonanie zadania 10/15 minut. Ustalcie, jak będziecie świętować swój sukces - skonstruowanie wieży.
  3. W trakcie zadania obserwuj grupy.
  4. Po sygnale, że grupa skończyła zadanie spytaj, jak mieli świętować, i przypomnij o tym, że to odpowiedni moment.
  5. Na koniec: zmierz wieże, zachęć do wzajemnego docenienia się (zwłaszcza jeśli uczestnicy realizowali moduł 2).
  6. Zainicjuj dyskusję:
    • Jak wam było w tej zabawie? Co czuliście? Jak zmieniały się wasze nastroje?
    • Jak postępowała wasza współpraca?
    • Czego się dowiedzieliście o sobie?
    • Czego dowiedzieliście się o innych?
    • Czego się nauczyliście?
    • Z czego jesteście dumni?
    • Jak myślisz, co pomagało, a co przeszkadzało w wykonaniu zadania?
  7. Zachęć uczniów do udzielenia informacji zwrotnej wybranej osobie w grupie. Podkreśl, że uczniowie muszą zadbać, o to aby każda osoba z grupy otrzymała co najmniej dwie informacje zwrotne.
  8. Podsumuj wskazując, dlaczego warto dokonywać podsumowań.
  9. Poprowadź rozmowę o tym, jak można wspólnie świętować sukcesy.
  10. Pokieruj rozmową o tym, co i jak można podsumowywać w domu, w szkole. Jak to robić w rodzinie, w klasie, a jak indywidualnie.

ikona załącznikaZałącznik nr 1 Przykłady informacji zwrotnych ikona załącznikaScenariusz zebrania z rodzicami